عباس قنبرى عديوى - سلام هم تبار
طرح خواسته های فرهنگیان در دیداری کشوری

روز و هفته بزرگ داشت مقام و منزلت معلم با شهادت استاد شهید مطهری(ره) همراه گردیده و هر ساله این فرصت مناسب را برای طرح موضوع ها و نیازهای این جامعه ی بزرگ ایجاد می نماید. در اردیبهشت امسال همراه سه تن از همکاران ارجمند استان(بتول استکی، پروین محمد علی زاده و کبری قاسمی) به عنوان معلمان نمونه کشوری برگزیده شدیم تا به نمایندگی بخش عظیمی از همکاران شایسته و نمونه ی استان مان که صادقانه و بی توقع در گوشه و کنار این خطه ی سربلند، شیره ی جان و شیرینی گفتار خود را در اندیشه، کردار و گفتار نیک خود به دانش آموزان و دانشجویان هدیه می دهند ، در جمع 180 نفری معلمان نمونه کشوری حضور یابیم.همراه با سفر مقام معظم رهبری به استان فارس تمام معلمان نمونه در شیراز گرد هم آمدند تا ضمن دیدار با وزیر و مسوولان آموزش و پرورش پنج شنبه دوازدهم اردیبهشت با رهیر انقلاب دیداری داشته باشیم. ایشان ضمن بیان نکته های مهم تعلیم و تربیت خواهان احیا و حفظ جایگاه و مقام استادان و معلمان شدند.پس از این دیدار باشکوه کاروان فرهنگیان نمونه کشور به تهران عزیمت کرد تا برابر هماهنگی قبلی عصر شنبه 14/2/1387 با رییس محترم جمهوری ملاقاتی صمیمانه داشته باشند.پس از طی تشریفات و فراهم گشتن مقدمات کار مقرر گردید که دو تن از معلمان نمونه مسایل و مشکلات کشوری را در حوزه تعلیم و تربیت بیان نمایند. به حسب وظیفه خانم زهره میر سپاسی (گوینده اخبار سراسری و مدیر تربیت معلم) مشکلات مراکز تربیت معلم را بیان نمودند و بنده نیز سایر مسایل را.با توجه به ضرورت اطلاع رسانی و استحضار همکاران فرهیخته و ارجمند مهم ترین نکته ها و مسایل پیشنهادی مطرح شده در دیدار را یادآور می شوم. چون رییس محترم جمهوری متن مکتوب پیشنهادها را دریافت نمودند به صورت تیتر وار اهم مسایل را همراه با وعده های آقای دکتر احمدی نژاد ذکر می کنم:1ـ تدوین منشور ملی آموزش و پرورش بر اساس رهنمودهای دین مبین اسلام، سخنان و توصیه های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری.2ـ تدوین چشم انداز فعالیتهای آموزش و پرورش کشور که تابع سلیقه های فردی و دولت ها و وزرا نگردد.3ـ برابر پیشنهاد سال قبل مقام معظم رهبری تحول در آموزش و پرورش باید در ساختار، زیربنا، آیین نامه ها و قوانین باشد. بی شک تحول در آموزش و پرورش منوط به تحول معلم است.4ـ دستور موکد رییس جمهوری برابر وزارتخانه ها و دستگاه های متخلف به منظور توجه جدی به مقام و منزلت معلم در راستای قوانین بخشنامه ها و آیین نامه های خود.5ـ توجه به مقام معنوی و منزلت اجتماعی، فرهنگی، قضایی معلمان در تمام فعالیتهای کشوری.6ـ در این دیدار « طرح جامع رفاه فرهنگیان» را پیشنهاد نمودم  تا در صورت تصویب با توجه به محدودیتهای اعتباری و پولی هر سال بخشی از مشکلات معیشتی، مسایل تحصیلی، رفاهی فرهنگیان و خانواده هایشان مرتفع گردد.7ـ پیشنهاد طرح « کارت اعتباری فرهنگیان» کشور به منظور استفاده از تسهیلات و خدمات مراکز علمی، سیاحتی و اقتصادی وابسته به دولت( شبیه کارت جانبازان یا ...)8ـ برگزاری جشنواره معلمان مولف، پژوهشگر و مخترع (با توجه به سال نوآوری) و حمایت جدی دولت از خرید و چاپ کتب و محصولات فرهنگی معلمان مبتکر و نخبه.9ـ پیشنهاد تحول در ساختار و ضوابط مراکز تربیت معلم و پیوند آن با قوانین دانشگاهی.10ـ استفاده از پیش کسوتان و بازنشستگان و فرهیختگان آموزش و پرورش در امور برنامه ریزی و بهره گیری از تجارب مدیران ادوار مختلف و استفاده از بزرگان معرفت.11ـ ایجاد زمینه ادامه ی تحصیل برای فرهنگیان به صورت بورس تحصیلی(از دیپلم تا دکتری)، تقویت آموزشهای نوین برای به روز کردن دانش معلمان.12ـ رفع نگرانی ها و دل سردی معلمان در مباحث مختلف که متاسفانه بسیاری گله مندند.13ـ اعطای هدایای مادی و معنوی متناسب با شان و منزلت معلمان نمونه ای که از بین 36000 پرونده ی واجد شرایط به مرحله ی کشوری راه یافته اند.( شنیدیم که به کارگران نمونه، استادان نمونه و ... هدایای بسیار ارزنده ای داده شد لذا به منظور ایجاد سنگ بنای مناسبی در تشویق معلمان پیشنهادی حضور ایشان مطرح گردید که به معلمان سخت کوش و عزیزی که با دانش، خرد و روح فرزندان این کشور سر و کار دارند، بیش تر توجه شود، اگر چه شان و مقام کارگران، منهدسان، پزشکان و سایر مشاغل بر کسی پوشیده نیست) از آن پس تسهیلاتی به طور ویژه برای معلمان نمونه کشوری درخواست شد.پس از استماع سخنان نماینده فرهیختگان، دکتر احمدی نژاد ضمن برشمردن جایگاه رفیع معلم متن پیشنهادها را بررسی نمود و برای اجرای هر کدام قول هایی دادند که ان شاالله منتظر عملیاتی کردن آنها هستیم.   

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٧/٢/۱٩ - عباس قنبري عديوي